Waarom Sartre mij op het matje roept

Waarom Sartre mij op het matje roept

Sartre_op_'t_matje_I_am_seen_therefore_I_am_Yogafilosofie_Jean_Paul_Sartre

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tijdens mijn eerste ervaringen met meditatie was de stilte erg confronterend. Ik voelde een groot verlangen van het meditatiekussen weg te lopen vanwege de gewenning omringd te zijn door prikkels en indrukken van buitenaf. Door de stilte op te blijven zoeken, gaat het me steeds makkelijker af, al zijn er genoeg momenten waarop ik me nog steeds onrustig voel en ik me afvraag waarom ik het doe. De grote filosoof en humanist Jean Paul Sartre lijkt een antwoord te geven op deze vraag.

Het leven bestaat uit allerlei keuzes, we kiezen een bepaalde opleiding, partner en we kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen als vegetariër door het leven te gaan. Volgens Sartre bouwen we door de keuzes die we maken identiteit op en geven we zo onszelf vorm, deze mogelijkheid om te kiezen maakt ons dan ook vrij. Zelf merk ik dat deze veelheid aan keuzes ook stress kan opleveren, want hoe weet ik of ik de juiste keuze maak als een keuze zo bepalend is voor wie ik ben?

Volgens Sartre kunnen we onze identiteit in volledige vrijheid vormgeven, door voor bepaalde handelingen te kiezen of juist niet te handelen bepalen wij onze essentie. Filosofen na Sartre wijzen erop dat ook anderen in je omgeving een grote invloed hebben op jouw persoonlijke identiteit. Sartre zag de mens niet als volledig geïsoleerd en wijst erop dat we constant op zoek zijn naar bevestiging van de buitenwereld.

Deze constante zoektocht om gezien te worden is alleen al zichtbaar als we naar facebook kijken als sociaal medium. Het idee dat we over onszelf hebben, over onze identiteit, ons ego, maken we zichtbaar op onze facebook pagina door foto’s van persoonlijke mijlpalen te tonen. Denk aan foto’s met ons zojuist behaalde diploma, met onze partner, pasgeboren baby, etc. Het zijn zichtbare uiterlijke verschijningen van onze zoektocht naar identiteit en ontwikkeling. Met het delen van een foto ontstaat er ook een verlangen gezien te worden wat bevestigd kan worden door het aantal likes dat de foto oplevert. De angst voor niks, leegte, het niet-zijn en er niet bij horen lijkt een constante behoefte te creëren een identiteit op te bouwen en te tonen aan de buitenwereld. Anderen lijken te fungeren als spiegels en zijn bepalend voor hoe we onszelf zien:

“I am seen: therefore I am.” – Jean Paul Sartre

Wanneer we ons afzonderen van de buitenwereld, bijvoorbeeld door de dag te beginnen met yoga of meditatie om zo de wereld van spiegels te verlaten, worden we geconfronteerd met dit constante verlangen naar bevestiging van anderen. Door iedere dag weer op de mat te stappen heb ik het idee steeds meer tot mezelf te komen en ben ik mij bovendien bewust geworden van de invloed van mijn sociale omgeving op mijn eigen identiteit en op hoe ik mij voel. Alleen dit bewustzijn al brengt mij steeds meer tot mezelf.

Sartre heeft naar mijn weten nooit op een yogamat of meditatiekussen gezeten en niet al zijn ideeën sluiten aan bij de yogafilosofie. Maar met het bovenstaande citaat kan hij ons bewust maken van ons verlangen gezien te worden en van onze constante behoefte in contact te staan met de buitenwereld om zo bevestigd te worden. Sartre lijkt ons uit te dagen het bouwwerk dat wij creëren aan de hand van spiegels steeds meer los te laten en onze identiteit meer vanuit onszelf op te bouwen. Je zou het kunnen zien als een uitnodiging op het matje te stappen.

symbool 4

Posted by admin

leave a comment