Yoga en studiestress – Drie redenen om juist wel de mat op te gaan in tijden van stress

Yoga en studiestress – Drie redenen om juist wel de mat op te gaan in tijden van stress

Yoga in de bibliotheek terwijl er tentamens op komst zijn.. Oké ik geef toe dit is studie ontwijkend gedrag.. Maar toch helpt het mij mijn hoofd cool te houden en ontspannen te blijven. Lees de onderstaande redenen waarom je JUIST naar de yogales moet gaan in tijden van stress en deadlines!

yoga_en_studiestress3

I) LICHAAM
Met veel studeren ga je erg in je hoofd zitten. Erg belangrijk dus de aandacht van je hoofd te leren verschuiven naar je lichaam. Na lang zitten en lezen (of staren naar een computerscherm) kan je lichaam bovendien vast komt te zitten. Je nek, schouders en rug zijn plekken waar je snel stress vasthoudt in je lijf. Yoga kan de spieren weer wat losser maken.

II) ADEM
Stress zorgt ervoor dat je kortademig wordt en kan de hartkloppingen doen toenemen. De ademhalingsoefeningen in yoga (pranayama) kunnen je bewustzijn van je adem vergroten en zo helpen je adem weer te beheersen. Een rustige gecontroleerde ademhaling heeft meerdere positieve effecten. Zo wordt het ontspannende zenuwstelsel geactiveerd en zorgt het ervoor dat je meer gefocust bent tijdens het studeren.

III) GEEST
Door yoga kan je trainen innerlijk gecentreerd te blijven ondanks prestatiedruk en verwachtingen van buitenaf. Het kalmeert de geest en helpt de constante gedachtestroom tot rust te brengen. Met tentamens of deadlines kan het dan ook helpen je hoofd cool te houden. Zeker omgekeerde houdingen, waarin het bloed de andere kant op stroomt, kunnen helpen met een frisse blik naar je studiemateriaal te kijken.

Dus de volgende keer dat je gestresst bent en twijfelt om de mat op te gaan: juist wel doen! Al is het maar om een goed excuus te vinden de boeken even weg te leggen.

symbool 7

Posted by admin

leave a comment