MAANDASANA JANUARI: Lotushouding / padmasana

MAANDASANA JANUARI: Lotushouding / padmasana

De lotushouding is een bekende meditatiehouding en is vernoemd naar de lotusbloem vanwege de symbolische betekenis van innerlijke groei en schoonheid. De lotusbloem heeft zijn wortels diep in de modder liggen en groeit vanuit hier door het troebele water omhoog naar het licht, om zo boven water tot bloei te komen. Hiermee symboliseert de lotus een proces van innerlijke groei door soms duistere en pijnlijke ervaringen.
hele_lotus_full_lotus_lotushouding_padmasana_may-i-live-like-the-lotus-at-ease-in-muddy-water

 

Effect:
In deze stabiele houding is de rug opgericht en dit maakt de geest scherp en alert. Hierdoor is de houding erg geschikt voor meditatie en pranayama (ademhalingsoefeningen).
In de lotushouding roteren de heupen naar buiten. Deze rotatie kan op twee manieren worden tegengehouden: doordat de spieren stijf zijn of door jouw persoonlijke botstructuur wat de houding onmogelijk maakt. Alleen in het eerste geval kunnen veel heupopeners je uiteindelijk klaar maken voor deze houding. Gelukkig zijn er genoeg andere prettige meditatiehoudingen zoals de kleermakerszit, sukhasana (zie de afbeeldingen hieronder) of halve lotus.

Waarschuwing:
Forceer de benen nooit in deze houding, hier kan je knieblessures mee veroorzaken! Oefen daarom met de onderstaande voorbereidende houdingen om de heupen te openen en zorg ervoor dat wanneer je in hele lotus zit het gemakkelijk aanvoelt en je geen sensaties in de knieën of enkels voelt.

Stappen:
1) Ga zitten met de benen naar voren gestrekt.
2) Buig je rechter been en pak je voet met beide handen vast. Draai vanuit je heup je dijbeen zo dat je rechter knie naar voren wijst (in plaats van naar buiten). Breng je rechter voet hoog op je linker dijbeen en dichtbij je navel (halve lotus).
3) Buig ook je linker been en breng je linker voet zo hoog mogelijk op je rechter dij. Kijk of je de knieën laag kan laten zakken zodat de voeten hoger op de dijbenen kunnen rusten.
4) Laat de voetzolen omhoog wijzen. Bij sensaties in de knieën kom je uit de houding en kan je kiezen voor andere zittende houdingen.
5) Strek vanuit je zitvlak je wervelkolom omhoog tot aan de kruin. Kies ook een positie voor de handen, plaats de handen bijvoorbeeld op de dijbenen met de armen gestrekt of laat de handpalmen in elkaar rusten.
6) Blijf een aantal ademhalingen in deze houding, en kijk of je de duur van van de houding kan opbouwen. Herhaal de houding met je andere voet boven.

Voorbereidingen:
Heupopeners zoals de onderstaande houdingen:
sukhasana_easy_pose2 sukhasana_easy_pose

 

 

 

 

 

 

 

Drishti / kijkrichting:
Ongeveer een meter voor je op de grond of sluit de ogen.

Tegenhouding:
– De held (Virasana)
– Zittende stafhouding (Dandasana)

Ook als de fysieke lotushouding voor jou misschien niet geschikt is, neem het voorbeeld aan de lotusbloem want de innerlijke lotus is voor iedereen bereikbaar!

symbool 3 stip in het midden van de cirkel

Posted by admin

leave a comment